Als professioneel ben je waarschijnlijk regelmatig bezig met het geven van feedback aan anderen. Of het nu gaat om collega's, medewerkers of klanten, feedback is een zeer belangrijk onderdeel van effectieve communicatie. Maar het geven van feedback kan soms ook lastig zijn. Zo kan slecht gegeven feedback demotiverend werken of zelfs de relatie met de ontvanger beschadigen. Goed gegeven feedback daarentegen kan juist motiveren en bijdragen aan groei en ontwikkeling.
Gelukkig zijn er manieren om feedback op een goede manier te geven. Hieronder vind je 𝗻𝗲𝗴𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗽𝘀 die je kunt gebruiken om feedback te geven die zowel effectief als motiverend is.
1️⃣ Vraag toestemming
2️⃣ Richt u op groei en ontwikkeling
3️⃣ Communiceer met wederzijds respect
4️⃣ Beschrijf de feiten (concreet gedrag)
5️⃣ Formuleer vanuit de ‘IK’ boodschap
6️⃣ Blijf in het hier-en-nu en beperk u tot het belangrijkste
7️⃣ Beperk uw feedback tot wat de ander kan veranderen
8️⃣ Luister actief en wees niet suggestief
9️⃣ Veilige wederzijdse context
Heb jij zelf ook nog tips, vul gerust dit lijstje verder aan in de 𝕔𝕠𝕞𝕞𝕖𝕟𝕥𝕤!
Wil je daarnaast nog meer informatie of tips te weten komen over motivatie en/of andere aspecten van goed leiderschap? Lees het in mijn boek 𝐋𝐞𝐢𝐝𝐞𝐫𝐬𝐜𝐡𝐚𝐩 𝐢𝐧 𝐝𝐞 𝐠𝐞𝐳𝐨𝐧𝐝𝐡𝐞𝐢𝐝𝐬𝐳𝐨𝐫𝐠.
Opmerkingen